Läger 1

Valkyrien lägerdagbok 5-12/ 2015

Söndag; Emma skriver; Idag så möttes vi alla vid Höganäs hamn kl 12:00 för att gå ombord på Valkyrien. När alla hade samlats seglade vi iväg med en gång. Det var väldigt varmt och vindstilla ute, så vi använde oss av motorn även om vi hissade seglen. Vid 17-tiden anlände vi till Flakfort. Vi paddlade lite kanot och spelade kort ända fram till läggdags.

Måndag; Emil skriver; Idag så har vi seglat i elva timmar. Vi startade i Flakfort och seglade sedan mot Klintholm. Under hela seglingen blåste det hårt och det var grov sjögång vilket resulterade i att flera blev lite sjösjuka. Bra start för mig som seglade för första gången i mitt liv.. som grädde på moset upptäckte jag att det hade läckt in i min säng. Mysigt! När vi väl kom fram bestod kvällen av vila, vila och vila.
Tisdag; Ludvig skriver; Idag fick vi lite sovmorgon där vi kunde duscha innan vi i lite ostadigt väder kunde ge oss av från Klintholm. På vår väg tillFemö hann vädret gå från molnigt till gassande sol, tillbaka till molnigt för att sedan slå om till duggregn när vi lade till i Femös hamn. Därför var alla rödbrännda och i fullt regnställ när vi kom iland. Sedan dess har vi intagit kvällsvard i form av kassler och ris och även hissat upp Sören i masten för översyn. Nu bereder vi oss för ännu en tidig morgon och en lång seglats imorgon. Nu måste jag sluta skriva för jag kom på att vi glömde släppa ner Sören och han börjar bli ganska arg…

Onsdag; Sixten skriver; Efter en tidig start och en stärkande frukost gav vi opss av från Femö. Även denna dag skulle komma att bli en lång dag på båten när vi siktade in oss på Fyn och hamnstaden Kerteminde. Vädret bjöd på tuff segling med hård vind och regnskurar med jämna mellanrum. Det var med andra ord svårt att hålla sig på benen och torr i kläderna. Men det var spännande och actionfylld segling där båten kom upp i 7,5 knop i de starkaste vindbyarna. Ludvig försökte vig ett tillfälle tappert förtöja skurhinkarna och sköljdes nästan över där han satt på huk och båtens däck täcktes av vatten. När vi kom iland var det skönt att ta det lite lugnt och äte oss mätta på Christers goda kalopps i skydd av båtens regntak.

Torsdag; Yuan och Pettro skriver (även om onsdagen) Efter en lugn segling i tisdags vaknade vi upp till hela havet stormar. Vi käkade frukost och sedan bar det av mot nya äventyr. Ungefär vid 10 tiden började gusstormarna (väldigt kraftiga vindar) komma in. Efter ett tag började det luta så mycket att mantåget (räcket) på styrbords sida kom under vatten. Just i den sekunden tänkte jag (Yuan) ”båten kommer att kappsejsa, vi kommer att dö och jag måste hämta min packning nu!” men som tur var hade Sören koll på läget. Seglingen fortsatte mot Kerteminde och vädret var lika hårt. Torsdagen; Eftersom vi visste att vinden skulle bli starkare så beslöt Sören att vi skulle tillbringa hela torsdagen i Kertemindes hamn. Där fick vi sova ut efter gårdagens tuffa äventyrssegling och vakna upp till en lyxig frukost gjord av Christer. Vi fick resten av dagen till att göra vad vi ville. Ha det!

Fredag; Hanna skriver; Det kändes nästan lite sorgligt att lämna Kerteminde. Det var en mysig stad med hamntoaletter som tog hem priset i kategorin ”fräschast toa med wi-fi”. Det fanns ett italienskt glasscafé och bäst av allt, vi bodde grannar med ett akvarium. På akvariet fanns det sälungar och de var så otroligt söta. De hade opropertionerligt stora ögon och de var nyfikna på oss. Planen var att vi skulle lämna Kerteminde vid fyratiden när vinden minskat. En halvtimme innan avgång gick Ludvig och jag och funderade över det smidigaste sättet att obemärkt få med en liten sälunge hem. Vi kom fram till att det smidigaste sättety borde vara att frakta det i en ICA-kasse, eventuellt en oöm ryggsäck. Tyvärr fanns det många fallgropar… Sälungen skulle förmodligen sakna sin mamma och den skulle kanske bli sjösjuk på Valkyrien. Dessutom hade vi med största sannolikhet inte hunnit kasta loss innan vakterna kom ifatt oss. Det hade varit lite jobbigt att förklara varför vi råkat få med oss en av deras sälar. ”Ööhpadon, weonlyspeakfrensh..” eller ” ööh, vi råkade ta fel i fiskdisken på ICA…” Båda ursäkterna var odugliga att användas som plan B. Valkyrien har en svensk flagga i aktern och ingenting i fiskdisken liknar en levande sälunge. Planen höll helt enkelt inte så vi kunde utan dåligt samvete kasta loss i lugn och ro och gå mot Nyborg. Det blev en hyfsat lugn segling med mycket sol. Vi gled in i hamnen vid åttatiden och möttes av livemusik. Det vankades festival i staden. På flera ställen fanns scener uppmonterade. Vid den största och allra ösigaste scenen stod en grupp nunnor och diggade. De drack öl och flirtade med danska män. De riktigt svängde med sina särkar för att påkalla uppmärksamhet. De lyckades väldigt bra så jag antar att de visste vad de sysslade med. Rutinerade nunnor. Vi lämnade nunnorna och spatserade vidare. Nyborg bjöd på en riktigt trevlig kväll.

Lördag; Christoffer skriver.; Idag gick vi upp vid åttatiden. Vi fick en mättande frukost och begav oss mot Omö. Vädret var soligt med kalla vindar men bättre än dagarna innan. Senare tömde vi hytterna för att damma av dem inför nästa seglargäng. Vi åt mycket på middagen då vi inte fick någon lunch. Senare blev det en dusch för mig följt av filmer och snacks.

Captainscomment; (Christoffer hade missat att de skulle ta smörgåsar själva medan några gått på promenad inåt ön)
Söndagen skrevs inget om men vi gick bara en kortare sträcka till Korsör, städade färdigt och inväntade nästa gäng för att köra hem de bilar de kom i.

Det blev en ganska tuff seglingsvecka, kanske de tuffast av alla läger jag seglat med Valkyrien och i motsatts till förra året då det knappt blåste alls. Vi visste att det kunde blåsa väl mycket ett par dygn kring torsdagen så därför ville vi hinna till Fyn innan dess. Därav blev det ett par långa etapper i ganska tufft väder med ett par rejäla vindbyar på slutet. Valkyrien kan dock inte kappsejsa utan bara luta en del. Starka upplevelser men inga problem för det här ovanligt tuffa gänget och jag blir inte förvånad om samtliga är med ingen nästa år.