Läger 1

Lägerdagbok ungdomssegling från Höganäs 3/7 till Korsör 10/7 2016:

Söndagen 3/7 Yuan skriver;

Kl 12 samlades samtliga i Höganäs hamn utom Petronella som kom lite senare… men som sagt, fint folk kommer alltid försent.  Efter att vi haft vår säkerhetsgenomgång satte vi på oss våra flytvästar och sen bar det av ut på havet. Efter att vi seglat ett tag såg vi hur mörka moln närmade sig och bara kort därefter började det åska, regna och blixtra. Därför valde vi att lägga till i Helsingörs hamn över natten.  Redan från början hade Emil bestämt sig för att han skulle se EM matchen mellan Island och Frankrike, så direkt efter maten kom han på idén att han kunde ta färjan över till Sverige och se den och sedan tillbaka igen. Detta uppskattades inte direkt av alla så istället gick han för att hitta något ställe som visade den. Hittade han någon?.. Nä, men han löste det genom att ladda ner Danmarks motsvarande SVTplay och kunde se matchen. Tyvärr blev det 5-2 till Frankrike så han var lite bitter.   Under tiden satt vi andra utanför kulturhuset.    Av Yuan

Måndag 4/7 Truls skriver;

Dagen började när vi väcktes halv åtta. Somliga av oss tog en dusch och sedan bar det iväg till vad som skulle visa sig vara en lång färd. Vi seglade, seglade, tog en kort korvpaus och seglade lite till. När vi äntligen anlände till Klintholm havn, en lite dansk hamn på ön Mön, så hade så hade vi varit till havs i nästan 12 timmar. Detta skulle visa sig vara klokt då de nästa 3 dagarna bara gav 3 timmars segling. Eftersom seglingen upptog i stort sett hela dagen, hände inte direkt särskilt mycket annat minnesvärt. Emil lyckades trilla av rufftaket i sömnen vilket skapade resans närmaste man-över-bord ögonblick men förövrigt rätt händelselöst förutom den hårda sjön.    Truls

Skepparens kommentar: Nästan 90 sjömil och rejäl segling, men ingenting för flertalet som var med förra året då det var det blåsigaste lägret hittills till framförallt tjejernas stora förtjusning. Ramlar man från rufftaket händer bara det att man hamnar på däck och i Emils fall får stövlarna fulla av vatten.

Tisdag 5/7 Kasper skriver.

Allt började när trillade ur kojen kl 00:30. Yuan och Petronella blev livrädda och emigrerade till skansen. Jag vaknade med ett ryck efter att Johan råkat skrämma Petronella som trodde att han sov. På morgonen lurade Ludvig oss att frallorna var på väg att ta slut och att det bara fanns till nio personer så vi for upp med rekordfart bara för att se att det fanns bullar i överflöd. Jag, Johan och Herman gick till Skibsproviant och köpte franska vafler mycket billigare än i Sverige.  Vi seglade ut från Klintholm, det var relativt lite vind och soligt. Vi satte segel men eftersom hastigheten blev låg 2-3 knop så beslutade Sören att motorsegla eftersom regn skulle komma vid 13-14 tiden. Under färden läste eller sov de flesta. Resan till Stubbeköbing tog ungefär 3,5 h. När vi kommit fram gick jag, Johan och Edgarpå jakt efter en förgreningsdosa så att alla kunde ladda sina mobiler samtidigt. 30 sek efter attvi lämnat butiken märkte vi att sladden var ojordad, vilket inte passar Valkyriensw kontakter, så vi gick tillbaks och köpte en adapter som kostade nästan dubbelt så mycket som förgreningsdosan. När vi kom tillbaka berättade Sören att han råkat kvadda min mobilladdareL. Vi blev serverade en väldigt god sallad av Christer. Vi satte oss efter maten och spelade kort och vi har döpt om president till kölsvinskapten, en mycket passande namnsättning.   Kasper

Onsdagen 6/7 av Petronella?

Dagen började med att all i förpiken vaknade av att Truls mobil började ringa, vilket visade sig vara ett alarm som av någon anledning var satt på 07:30 idag.  På grund av regn och rusk så var dagen relativt lång och bestod mest av kortspelspartier och slöseri med pengar vid fakta och Netto samt en förlust av över ett halvt kilo godis.

Skepparens kommentar:   Det blåste upp till storm under natten och vi var uppe dubblade förtöjningarna. Sen var det kuling hela dagen och motvind så vi blev kvar i hamn i Stubbeköbing.

Torsdag 7/7

Dagen sparkar igång halv nio då Christer bjuder på en fantastisk frukost. Maten blir undandiskad och skeppet bär av mot Fejö efter att ha legat i Stubbeköbing 2 nätter.

Skepparens kommentar: Fejö är en liten fin ö med mycket äppelodling. Must och sylt mm fanns till salu överallt och en väderkvarn var fik och café. Sixten som jobbar i affär och har koll på priser upptäckte att gifflar var en tredjedel av priset här så de var snart slutsålda. Våra uppblåsbara kajaker kom fram i det stilla vädret så det blev paddling, bad och plask.

Fredag 8/7  av Herman

Vi vaknade 8:00 ungefär i Fejö och käkade frukost. Yuan och Johan var backlag. När vi satt segel läste de flesta eller spelade kort på väg till Nyborg. När vi kom dit köpte Yuan och Kasper en pizza Malta. Efter det gick vi i stan och hittade en HM. När vi kom till Valkyrien skulle vi käka. När vi käkat färdigt lasagnen gick vi till HM igen men fick vänta på Petro som pratade mobil. När vi kom till HM hittade Yuan och Petro kläder till Edgar direkt. Kasper och Edgar ville inte vara på HM så de stack. Jag kunde inte hitta något att köpa förutom en keps och sen märkte jag att tjejerna stuckit.    Herman

Skepparens kommentar:  I Nyborg råkade det vara nån slags stadsfest med musik på ett flertal ställen och alla affärer öppna till sent på kvällen.

Lördagens dagbok försvann men vi seglade till Agersö som är en fin liten ö i Stora Bält. Trevlig hamn och trevlig by runt det traditionella ”gadekärret”.  Där fanns också kvar den gamla traditionen att blinda blev borstbindare, så en blind man sålde allehanda fina handgjorda borstar och kvastar i en liten bod. På söndagen blev det bara kort motorgång upp till Korsör där det blev städning och återseende med hämtande föräldrar och ett nytt gäng som skulle ut på äventyr.    Jag tror alla ungdomar nämnts utom de två äldre erfarna som var del av besättningen. Stort tack till Ludvig och Sixten samt Christer för den goda maten och humöret.   Eleverna var också ett ovanligt trevligt gäng som skötte allt utan problem och som hade trevligt tillsammans. Dessutom läste alla var sin bok! Hoppas vi ses alla nästa år.           Sören