Från föreningen


Allt tyder på att problemen med Covid-19 inte förbättras inom den närmsta tiden.

Detta kommer att påverka föreningens aktiviteter och seglingar.

Under hösten  ställs alla torsdags-  och läger-seglingar in. Medlems- och dags-seglingar kan genomföras med max 10 personer ombord, inkl, besättning.

Vi kommer att informera fortlöpande här på hemsidan om ändringar som måste göras på grund av Covid-19 viruset.
Styrelsen för Kullens Skutseglare

                                            
 
 
                                                             Följ oss på  Facebook

Om Valkyrien


Medlemssegling 1, v.28 2020 till Halland       

Höganäs – Torekov – Halmstad – Falkenberg – Träslövsläge – Bua

Pga de pågående coronarestriktionerna blev vårt sommar seglingsprogram begränsat till medlemsseglingar med ett mindre antal personer ombord för att kunna hålla avstånd, och den ursprungliga resan till Limfjorden i Danmark blev ändrad till att segla i svenska vatten istället.

Söndag 5 juli.   Vår vecka började med vind från SV 10-14 m/s vid 14-tiden när vi lämnade Höganäs efter lunch och utan att ha fått våra ”sjöben”. Med endast focken hissad och motorn igång fick vi kämpa med grov sjö redan i rännan ut från hamnen. Det sägs att för att undvika sjösjuka ska man hålla sig varm, torr och inte vara hungrig. Det hjälpte inte.  När vi vände norrut mot Kullen började några av oss som var varma och torra mata fiskarna med lunchen vi hade ätit bara någon timme tidigare. Det var i alla fall bättre att ha någonting att spy än att hulka på tom mage i flera timmar. Det är märkligt hur snabbt illamåendet kan komma över en – från att vara helt ok till att hänga över relingen bara en halv minut senare.  Det beror naturligtvis på om man befinner sig på däck eller nere i byssan där man kastas runt som en kork på vattnet utan att kunna se horisonten. Men ingen skam, de bästa har också blivit sjösjuka någon gång.

 Kullaberg ligger på latityd N 56 °18´ medan den beryktade Cape Horn i södra Chiles Tierra del Fuego arkipelag ligger på 55°58´ där extrema vind o vågor gör skäl för namnen ´´roaring forties´´, ´´furious fifties´´ och ´´screaming sixties´´ i dessa sydliga latituder.  Kullaberg söndagen den 5 juli gjorde skäl för namnet Nordens Kap Horn.. Alla var påhakade med säkerhetslina, det var svårt att hålla balansen och omöjligt att fotografera om man inte ville fördärva kamerorna i sprej som sköljde över oss hela tiden. Väl rundat Kullens Västra fyr fick vi lä på bergets norra sida en stund tills vi satte kurs på Torekov.  Väl inne i Torekovs hamn la vi till utanpå Nanny, Hallands Väderöfärjan som inte seglade pga blåsten, men sen fick vi kajplats där vi låg med bredsidan mot västanvinden som pressade oss in mot kajkanten. Fendrarna klämdes så hårt att man undrade om de skulle smälla under trycket. Under natten ökade vindbyarna till 18 m/s.

Måndag 6 juli.  Det blev en liggedag som tillbringades i säkerhet i Torekov hamn och rundvandring i staden.  Skjulet hyser namnskyltarna på alla fartyg som förliste utanför Torekov och Hallands Väderö där kusten är förrädisk i dåligt väder.  Det blev en fotograferingsrunda med charmiga små hus och bilder på Kullaberg från norra sidan över en vindpiskad Skälderviken – en studie i moln o hav.

Tisdag 7 juli.  Nästa dag motorseglar vi mot Halmstad för att få tag i en reservdel till  Eberspächer värmaren som Johan, styrman och maskinist på resan, hade reparerat under gång. I Laholmsbukten blev vi påminda om naturens nyckfulla krafter när vi såg 2 tromber på avstånd, en mindre och en större som en mörk slang från himlen ner till vattenytan som piskades upp och skummade ca 30 meter runtom kring.  Inne i Halmstad paddlade Lisa, Gustav och Anton kajakerna en bit uppför Nissan.

Onsdag 8 juli motorseglade vi i mot Falkenberg i starkt solsken, lagom vind men i ´´gammal sjö´´ som gjorde att vi krängde o rullade rejält. Sedan hände det. Någonstans söder om Marstens Kummel söder om Falkenberg fick vi plötsligt motorstopp. Efter en stund i ett varmt, svettigt och gungande motorrum – ett hjälte insats – konstaterade Johan att det var stopp i diesel tillförsel till båda pumpslangarna pga bakterietillväxt och slamm.  Skepparen Pawel och Mannix hissade jagaren för att ge oss lite extra styrfart och vi beslöt att det vore förnuftigt att varsko sjöräddningen i Falkenberg i förebyggande syfte innan läget blev akut och vi behövde assistans in i hamnen. Efter en timme mötte räddningsbåten RS Signe Wallenius upp oss och vi fick ombord en bogserlina vid 3:e försök. Ankomst till Falkenberg hamn efter solnedgången och vi tackade SSRS besättningen för deras insats.

Torsdag 9 juli.  Nästa morgon flyttade vi oss till Falkvarvs kaj där en slammsugningsbil sög rent i babords dieseltank som har bakterietillväxt och slamm som satte sig i ventilen som segt snor och täppte tillflödet. Johan rengjorde filtret och ventilen med tryckluft medan Antons far (vår ”shipping agent”) skjutsade oss till Biltema för att köpa reservfilter. När vi fyllde babordstanken med diesel var det ren marine diesel denna gång, inte biodiesel med RME (rapsmetylester) tillsats som är den vanligaste orsaken till motorstopp enligt SSRS.  Senare på eftermiddag lämnade vi Falkenberg för Träslövsläge, en äkta fiskehamn (med slip) och anlände före solnedgången. En underbar kväll, fin solnedgång, ingen blåst och väderfenomenet noctilucent moln syntes på hög höjd (75-85 km) i himlen i norr en timme efter solnedgång.

Fredag 10 juli.  Träslövsläge. Fin morgon, solsken, lugnt.  Bra servicebyggnad o rena duschar o toaletter. Mysig småbåtshamn med restaurang intill, ”Läjet” som Träslövsläge kallas av de inomsocknes.  På eftermiddagen seglar vi norrut förbi den mäktiga Varbergs fästningen mot Bua, med jagaren, focken, stor och mesanen uppe och ingen motor! Bua är också en äkta fiskehamn med marina. Vi anlände tidig kväll och det var glädjande att upptäcka att man behövde varken kod eller tag för toaletterna. Duscharna däremot tog bara 10-kronors mynt som man var tvungen att växla till sig vid glass kiosken bredvid (öppen 11-18).  Vi gick till en pizzeria och medan vi väntade handlades morgondagens mat på ICA tvärsöver.

Lördag 11 juli.  Bua ligger i Båtfjorden som är skyddad från vågorna men inte vinden som ven i riggen 10 m/s redan kl.8 på morgonen. Vår sista dagssegling blev inställd och istället gjordes ett besök till Biskopshagens Naturreservat, en ljunghed vid kusten vid närliggande Ringhals kärnkraftverk. Mänsklig aktivitet från bronsåldern syns som ett vitt synligt stenröse som genom tiderna utgjort ett viktigt sjömärke.  Därifrån körde Irek, vår ”shipping agent” oss till Varberg där vi vandrade runt fästningens högar murar men lämnade ett museibesök till en annan gång.  Efter vår sista middag ombord Valkyrien lånade vi Ireks bil och körde till Marinmuseet 8 km norr om Varberg, ett litet privat museum som dokumenterar Svenska-Amerika linjens verksamhet med världens största samling om rederiet SAL’s 5 kryssningsfartyg med de ikoniska gula skorstenarna med 3 kronor (Stockholm, Drottningholm, Gripsholm, Kungsholm, Borgholm), som gick från Göteborg till New York, åren 1915 till 1975.  Här finns en 2 m lång modell av ”Gripsholm” byggd i Italien och artiklar från 1:a, 2:a och 3:e klassens hytter och matsalar.  Ombord igen avrundade vi dagen med efterrätt av björnbärs smulpaj gjord i den nya gasugnen med varmluftsfläkt som funkade perfekt denna vecka. Tack Sören!

Söndag 12 juli.  Efter frukost flyttade vi skutan från bryggan till hamnkajen för att underlätta städning och besättningsbyte.  Skutan lämnades över till Sörens gäng 14.30 och vi körde hem med 2 bilar till Höganäs efter en händelserik segling vi sent ska glömma. Vi hoppas att den yngsta av oss, Anton, 12 år, inte blev avskräckt på sin första tuffa resa med oss, men har han klarat denna, klarar han säkert våra mera normala seglingar i framtiden!!

Marina, 2020-07-22

  • Torekov